Uutiset

07.07.2017 / Uusi Pori

Näin sujuu kesä turvallisesti hyppien

Trampoliinilla hyppiminen on yksi suosituimmista lasten ja nuorten kesäharrasteista. Se on erinomaista liikuntaa, jota voi suositella myös aikuisille. Trampoliinilla hyppiminen kehittää aerobista kuntoa, keskivartalon syviä lihaksia sekä tasapainoa. Varjopuolena tässä hauskassa harrastuksessa on sen aiheuttamien onnettomuuksien mahdollisuus: yleisiä trampoliinilla pomppimisesta aiheutuneita vammoja ovat olleet esimerkiksi aivotärähdykset sekä käsien ja jalkojen murtumat. Onneksi vammat ovat kuitenkin vältettävissä. Ennen trampoliinin käyttöä varmista seuraavat asiat 1. Ovatko kaikki trampoliinin osat ehjiä? Tämä on olennaista tarkistaa erityisesti, kun trampoliini otetaan talven jälkeen käyttöön. Likaista, märkää tai vahingoittunutta trampoliinia ei tule käyttää. 2. Onko jalkojen kiinnitys kohdallaan? Tämä kannattaa tarkistaa erityisesti silloin, kun trampoliinia on siirretty. 3. Onko trampoliinin ympäristö kohdillaan? Trampoliinin ympärillä tulee olla riittävästi vapaa tilaa. Trampoliinin alla, sivuilla tai yläpuolella ei tule olla teräviä tai kovia esineitä. Myöskään esimerkiksi sähköjohdot, puunoksat tai harrastusvälineet eivät kuulu trampoliinin välittömään läheisyyteen. 4. Eihän trampoliinin käyttäjillä ole vaatteissaan tai taskuissaan teräviä tai kovia esineitä, jotka voivat aiheuttaa loukkaantumisen? Trampoliinia käytettäessä varmista seuraavat asiat 1. Valvooko aikuinen hyppiviä lapsia? Aikuisen tulee ehdottomasti valvoa trampoliinilla hyppiviä lapsia. 2. Trampoliinilla saa hyppiä vain yksi henkilö kerrallaan, jotta hyppijät eivät törmäisi toisiinsa. Eri painoisten hyppijöiden samanaikainen hyppiminen on erityisen vaarallista muun muassa siksi, että suuremmat hyppijät voivat pudota pienempien päälle. 3. Trampoliinilta ei saa hypätä pois, vaan trampoliinilta poistuttaessa käytetään mahdollisuuksien mukaan portaita. 4. Kuperkeikoista ja volteista voi pudota pää tai niska edellä alas, mikä on luonnollisesti hengenvaarallista. Lapsille tulisi tehdä selväksi trampoliinilla hyppimisen vaarat. Ensin opetellaan perushypyt ja vasta sitten voi kokeilla vaikeampia hyppyjä. Koskaan täysin kokematon hyppijä ei saa suoraan yrittää vaikeita temppuja. 5. Sateella ei tule hyppiä. 6. Alkoholin alaisena ei tule hyppiä. 7. Älä hypi tai anna lasten hyppiä trampoliinilla liian kauan, koska ylirasittuneena on vaikea hallita tasapainoa. Mariia Vasara, Tukes.fi, lähde

Kommentit kirjoituksesta

Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.

 

Kommentoi kirjoitusta

Nimi
Email
Kommentti
Huom!
Roskapostin estämiseksi kirjoita allaolevaan kenttään NUMEROIN paljonko on yksi plus kaksitoista (ilman tätä kommenttisi ei mene perille)
 
Uusi Pori    /    Antinkatu 16 B (3 kerros), Teljäntori, 28100 Pori   /    puh. 044 030 0207    /    email: info(at)uusipori.fi