Uutiset

12.07.2018 / Johnny-Kai Forssell

TAKSILAKI TULI VOIMAAN 1.7. -MITEN KÄY PALVELUJEN?

Satakunnan Aluetaksi Oy:n toimitusjohtaja Hannu Ahon mukaan palvelut Aito takseilla toimivat aivan samaan tapaan kuin aikaisemminkin. -Kauppaan ja pankkiin pääsee samoilla tutuilla autoilla ja auton voi varata tutusta numerosta. Meillä ei ole ollut minkäänlaisia tukoksia tai ruuhkia palvelussamme, kertoi Aho. Satakunnan aluetaksi on brändännyt yhdessä sen kanssa toimivat taksit Satakunnan Aito taksi -brändin alle, Brändäyksen tarkoituksena on kertoa asiakkaille mitkä taksiyritykset ovat ne joissa toimii tutut kuljettajat joita asiakkaat ovat tottuneet arvostamaan. -Epätietoisuus tulevaisuudesta on kuitenkin viime päivinä saanut monet vuosia taksiyrittäjinä toimineet taksiautoilijat epäilemään koko alan tulevaisuutta toimivana elinkeinona. Aikaisemmin säännöt ja kuljettajien koulutukseen satsaaminen oli selvää. Myös Satakunnan aluetaksi on koko ajan kouluttanut kuljettajiaan mm. paikkakuntatiedon parantamiseksi, sen on myös jokainen taksia käyttänyt asiakas varmasti huomannut kun taksikyyti ei ole turhaan kierrellyt asiakkaan rahoilla löytääkseen oikeaan osoitteeseen. Huolta on viime päivinä aiheuttanut myös asiakkaille Kelan kilpailutukset, kun Satakunnan aluetaksin tutusta numerosta ei näitä tuettuja kuljetuksia enää voi tilata, sanoo Aho -Meille tulee päivittäin kymmeniä soittoja ihmisiltä jotka eivät ole edes tietoisia palveluiden yhteystietojen muuttumisesta ja palveluiden saatavuusongelmista vaikka emme me voi asialle mitään”, kertoi Aho. Porin sote-kyytejä on vielä toistaiseksi mahdollisuus tilata Satakunnan Aluetaksin keskuksesta, koska LSTD ei ole saanut kyydinvälitystä vielä pystyyn, jatkoi Aho. Aikaisemmin taksiyrittäjät huolehtivat itse, että takseja oli aina saatavilla ja myös hiljaisen ajan päivystykset tuli hoidettua. Taksiyrittäjät ovat kokeneet velvollisuudekseen hoitaa myös huonommin kannattavat hiljaiset ajat. Uuden taksilain mukaan ei päivystystä enää tarvitse olla ja alalle saattaa syntyä villejä taksiyrityksiä joiden tarkoituksena on vain kerman kuorinta välittämättä vastuuta hiljaisista ajoista tai tarpeista hiljaisina aikoina. -Aitotaksit ovat hyvin myös tietoisia uudesta hinnoittelusta ja asiakas voikin olla aina varma tilatessaan auton tutusta taksikeskukselta, ettei hinnoittelu ole lähtenyt karkaamaan eikä asiakasta ylihinnoittelulla ryöstetä, kertoi Aho. Uuden Porin tietoionon tullut, että viime päivinä muuttuneet Kelan ja Porin perusturvan tukemille kuljetuksille ei kilpailutuksen edellytyksen, euromääräisistä sanktioista huolimatta, ole saatu palvelua Satakunnan alueella vielä kunnolla toimimaan. Myös tieto siitä, ketä näitä kilpailutettuja tuettuja ajoja saa ajaa on usein nettiä käyttämättömille vanhuksille jäänyt täysin epäselväksi. Kuka vastaa jos taksia ei olekaan saatavilla vaikka vanhuksen varattuna lääkäriaikana. Kun kilpailutetut tuetut kuljetukset tilataan Lounais-suomen taksikeskuksesta, ei Satakunnan alueella välttämättä olekaan vapaata kilpailutuksen edellyttämää taksia, niin miten käy Ahlaisten mummon lääkärissäkäynnin? Kilpailutuksen tarkoituksena on ollut säästää yhteiskunnan varoja, mikä sinänsä on hieno ajatus, mutta jos Satakunnassa on ollut lähes 14 000 kyytiä kuukaudessa tämän kilpailutuksen alla, on vaikea ymmärtää, että turkulainen toimija voisi mitenkään nopealla aikataululla saada kuljetukset asianmukaisesti hoidettua. Nyt kaupunki ja Kela ovat palvelurakenteesta huolimatta päättäneet lähteä turkulaisten kelkkaan ja jotka taksiyrittäjien lompakosta lupasivat noin 10 %:n alennuksen kyyteihin. Ikävää on myös se jos ikääntyvät ihmiset eivät osaa pitää puoliaan ja eivät reklamoi Kelalle tai perusturvalle näitä kyytien puuttumisia, tällöin myös sanktiot luvatuista mutta toteutumattomista kyydeistä jäävät toteutumatta. Nyt kun ambulanssitkaan eivät ota potilaita kuljetukseen ohjeistuksen vuoksi kuljetukseen suurin piirtein jos potilaalla on vuotava haava tai sydänkohtaus on sairaskuljetuksia ikääntyvän tosi vaikea saada. Omaisten kannattaisikin olla nyt aktiivisia näiden reklamointien kanssa Kelalle ja jatkossa myös perusturvalle, sillä vain siten voi palvelut tulla luvatulle tasolle.

Kommentit kirjoituksesta

Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.

 

Kommentoi kirjoitusta

Nimi
Email
Kommentti
Huom!
Roskapostin estämiseksi kirjoita allaolevaan kenttään NUMEROIN paljonko on yksi plus kaksitoista (ilman tätä kommenttisi ei mene perille)
 
Uusi Pori    /    Antinkatu 16 B (3 kerros), Teljäntori, 28100 Pori   /    puh. 044 030 0207    /    email: info(at)uusipori.fi