Uutiset

16.07.2018 / Uusi Pori

TIESTÖN POHJIEN KANTAVUUS KANNATTAA TUTKIA

Suomen vaihtelevat sääolosuhteet rasittavat tieverkostoamme. Tuttua ovat keväiset routineet tiet.  Kaupungeilla ja kunnilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kestääkö tien pohjat, sillä muuten päällystetty tie saattaa seuraavana keväänä olla taas routinut rikki. Myös yksityisteiden ja metsäautoteiden pohjien kantavuus on syytä tutkia jo vastuidenkin takia, sillä jos tien pohja pettää raskaan ajoneuvon alla saattaa tienhoitokunta joutua vastuuseen.  Tien pohjan kantavuutta on Suomessa tutkittu pudotuspainolaitteilla jo vuodesta 1986 kun TVH:lle tulivat laitteet Turun ja Vaasan tiepiireihin. Tuolloin tiepiirissä työskenteli myös Juha-Matti Vainio. Vuonna 2012 Vaino perusti oman tiestöalan mittaus- ja konsultointipalvelua tuottavan yrityksen West Coast Roadmastersin Poriin. Yrityksen erikoisosaamista on muun muassa kannattavuusmittauspalvelut painonpudotuslaitteilla ja levykuormituksella sekä teiden rakennekerrosten tutkiminen.  -Pudotuspainolaitteella tien pohjaa tutkittaessa, tielle pudotetaan 20 tai 50 metrin välein mittauspaino ja mitattujen taipumien mukaan saadaan laskettua tien kantavuus. Kun mittaustulokset on saatu voidaan tien kantavuus merkitä liikennemerkillä, jolloin tietä ei voi käyttää tien pohjalle liian raskaat ajoneuvot, kertoo Vainio. -Nykyään tutkitaan paljon uusia rakennettuja teitä ennen päällystämistä, mutta tutkimuksia voidaan tehdä myös teiden suunnittelua varten. Pudotuspanolaitteella tehtävä tutkimus maksaa vain 200 euroa kilometriltä, jos mittausväli on 50 metriä ja pystymme mittaamaan noin 2 kilometriä tunnissa, jatkoi Vainio. Tien pohjaa ei kuitenkaan voi tutkia kuin sulan maan aikana, mikä tietysti rajoittaa tutkittavien tiekohteiden määrää. West Coast Roadmastersin lisäksi Suomessa on vain 3 muuta yritystä, jotka pudotuspainolaitteilla teiden pohjia tutkii ja yrityksen asiakkaita onkin kaikkialla Suomessa ja Virossa. Vainiolle kertyykin rapiat 100 000 kilometriä auton ratissa vuosittain. West Coast Roadmasters tekee myös teiden rakennekerrosten kairauksia, jossa 140 mm maaperäkairauksen materiaalit tutkitaan Porin laboratoriossa. Jos tien pohja on heikentynyt voidaan sekoitusjyrsimellä sekoittaa tielle uusi laadukas kantava tienpohja. Keväisin ja talvisin yritys tekee myös teiden kunnossapidon laadunvalvontaa Ety-keskuksille.

Kommentit kirjoituksesta

Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.

 

Kommentoi kirjoitusta

Nimi
Email
Kommentti
Huom!
Roskapostin estämiseksi kirjoita allaolevaan kenttään NUMEROIN paljonko on yksi plus kaksitoista (ilman tätä kommenttisi ei mene perille)
 
Uusi Pori    /    Antinkatu 16 B (3 kerros), Teljäntori, 28100 Pori   /    puh. 044 030 0207    /    email: info(at)uusipori.fi