Uutiset
11.03.2021 / Uusi Pori

Alkon litramyynti kasvoi helmikuussa edellisvuoteen verrattuna 10,2 prosenttia. Roseeviinien myynti lisääntyi prosentuaalisesti eniten ja niitä myytiin 43,6 prosenttia edellisvuotta enemmän. Punaviinien kysyntä kasvoi 14,7 prosenttia, valkoviinien 10,3 prosenttia ja kuohuviinien 8,3 prosenttia. Oluiden myynti kasvoi 10,7 prosenttia, siiderien 9,2 prosenttia ja alkoholittomien 13,1 prosenttia. Muiden väkevien tuoteryhmässä myynti kasvoi 15,1 prosenttia. Tarkemmat myynnin erittelyt löytyvät myyntitilastoista. Erikoisoluiden kysyntä kasvussa Alkuvuoden oluiden kysyntää ajavat erityisesti erikoisoluet kuten ale- ja stout&porter-tyyppiset oluet, joiden kysyntä on noussut lähes 30 prosenttia. Erikoisoluiden osuus Alkon koko olutmyynnistä on miltei kolmannes. Helmikuun talviset säät näkyivät olutmyynnissä erityisesti stoutien ja porttereiden sekä vahvempien alejen kysynnän kasvuna. Molemmat oluttyypit kertovat tämän hetken trendeistä: kokeellisuudesta ja uusista mauista sekä toisaalta klassisuudesta. Tuotepäällikkö Timo Vallon mukaan oluen myyntiluvut osoittavat, että olutkulttuuri kehittyy ja voi hyvin. ”Stouteissa ja porttereissa uusia makumaailmoja luodaan käyttämällä erilaisia mausteita sekä tynnyriviimeistelyjä. Toisaalta perinteiset tyylit kiinnostavat jälleen.” ”Alen kysynnässä korostuu india pale alet. IPAssa on viime aikoina kiinnostanut erityisesti herkullisen mehuisat, runsaasti aromihumaloidut IPAt, joissa katkero ei korostu. Uusimpana trendinä näkyy paluu perinteisempiin, katkeroa ja kuivuutta korostaviin IPAn tyyleihin.” Alkoholittomat ja sober curious -trendi kiinnostavat Omien alkoholitottumusten kyseenalaistaminen ja niin sanottu sober curious -trendi on kasvava ilmiö etenkin nuorten parissa. Viime vuonna Alko myi alkoholittomia juomia 571 000 litraa – melkein lasillisen jokaista suomalaista kohden. Erityisesti on kasvanut alkoholittomien oluiden ja miksereiden kysyntä. Alkoholittomat mocktail-drinkit päätyvät pöytään yhä useammin myös ruokajuomina. “Ilmiö liittyy vastuulliseen kuluttamiseen ylipäänsä: samoin kuin vastuullinen kuluttaja pohtii vaatteen kohdalla, miten se on tuotettu ja ostaako sitä vai ei, myös alkoholijuomien käytössä halutaan tehdä tietoisia valintoja”, Alkon vastuullisuuspäällikkö Marja Aho sanoo.
Alkon helmikuun myyntitiedote: myynti kasvoi 10,2 prosenttia

Alkon litramyynti kasvoi helmikuussa edellisvuoteen verrattuna 10,2 prosenttia. Roseeviinien myynti lisääntyi prosentuaalisesti eniten ja niitä myytiin 43,6 prosenttia edellisvuotta enemmän. Punaviinien kysyntä kasvoi 14,7 prosenttia, valkoviinien 10,3 prosenttia ja kuohuviinien 8,3 prosenttia. Oluiden myynti kasvoi 10,7 prosenttia, siiderien 9,2 prosenttia ja alkoholittomien 13,1 prosenttia. Muiden väkevien tuoteryhmässä myynti kasvoi 15,1 prosenttia. Tarkemmat myynnin erittelyt löytyvät myyntitilastoista. Erikoisoluiden kysyntä kasvussa Alkuvuoden oluiden kysyntää ajavat erityisesti erikoisoluet kuten ale- ja stout&porter-tyyppiset oluet, joiden kysyntä on noussut lähes 30 prosenttia. Erikoisoluiden osuus Alkon koko olutmyynnistä on miltei kolmannes. Helmikuun talviset säät näkyivät olutmyynnissä erityisesti stoutien ja porttereiden sekä vahvempien alejen kysynnän kasvuna. Molemmat oluttyypit kertovat tämän hetken trendeistä: kokeellisuudesta ja uusista mauista sekä toisaalta klassisuudesta. Tuotepäällikkö Timo Vallon mukaan oluen myyntiluvut osoittavat, että olutkulttuuri kehittyy ja voi hyvin. ”Stouteissa ja porttereissa uusia makumaailmoja luodaan käyttämällä erilaisia mausteita sekä tynnyriviimeistelyjä. Toisaalta perinteiset tyylit kiinnostavat jälleen.” ”Alen kysynnässä korostuu india pale alet. IPAssa on viime aikoina kiinnostanut erityisesti herkullisen mehuisat, runsaasti aromihumaloidut IPAt, joissa katkero ei korostu. Uusimpana trendinä näkyy paluu perinteisempiin, katkeroa ja kuivuutta korostaviin IPAn tyyleihin.” Alkoholittomat ja sober curious -trendi kiinnostavat Omien alkoholitottumusten kyseenalaistaminen ja niin sanottu sober curious -trendi on kasvava ilmiö etenkin nuorten parissa. Viime vuonna Alko myi alkoholittomia juomia 571 000 litraa – melkein lasillisen jokaista suomalaista kohden. Erityisesti on kasvanut alkoholittomien oluiden ja miksereiden kysyntä. Alkoholittomat mocktail-drinkit päätyvät pöytään yhä useammin myös ruokajuomina. “Ilmiö liittyy vastuulliseen kuluttamiseen ylipäänsä: samoin kuin vastuullinen kuluttaja pohtii vaatteen kohdalla, miten se on tuotettu ja ostaako sitä vai ei, myös alkoholijuomien käytössä halutaan tehdä tietoisia valintoja”, Alkon vastuullisuuspäällikkö Marja Aho sanoo.
Kommentit kirjoituksesta
Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.
Kommentoi kirjoitusta
Viimeisimmät
28.04.2022 » Helsingin Pantti Oy - Mainos02.03.2022 » Helsingin Pantti Oy -Mainos
02.03.2022 » JB-Rengas - Mainos
27.02.2022 » Kevät on jo ovella
27.02.2022 » Häviääkö Ukraina taas maailmankartalta
22.02.2022 » Pepen Maalaus Oy
22.02.2022 » Helsingin Pantti Oy
22.02.2022 » PORI SINFONIETTA VIERAILEE HARJAVALLASSA 3. MAALISKUUTA
22.02.2022 » Satakunnassa 9510 työtöntä työnhakijaa tammikuussa
22.02.2022 » HYVINVOINTI- JA TERVEYSTAPAHTUMA PORIN PÄÄKIRJASTOSSA
Uutisarkisto
» 04/2022» 03/2022
» 02/2022
» 01/2022
» 12/2021
» 11/2021
» 10/2021
» 09/2021
» 08/2021
» 07/2021
» 06/2021
» 05/2021
» 04/2021
» 03/2021
» 03/2020
» 02/2020
» 01/2020
» 11/2019
» 10/2019
» 07/2019
» 04/2019
» 03/2019