Uutiset

18.03.2021 / Uusi Pori

Tiedote Varsinais-Suomen ELY-keskus / Vuoden 2021 siltatyöt Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa

Highslide JS
Harjavallan silta maantiellä 2460 Harjavallassa peruskorjataan vuonna 2021. Korjaustöistä aiheutuu merkittävää liikennehaittaa tienkäyttäjille.
Merkittävimmät siltojen uusimis- tai peruskorjaushankkeet Satakunnassa vuonna 2021 Hanhiluodon silta, vt 8, Pori Luotsinmäen silta, vt 8, Pori Harjavallan silta, mt 2460, Harjavalta Kyläsilta, mt 12669, Rauma Kylä-Peron silta, mt 12787, Eura, jatkuu vuodelta 2020 Uusisilta, mt 12635, Rauma, jatkuu vuodelta 2020 Hanhiluodon, Luotsinmäen ja Harjavallan siltakohteista aiheutuu tänä vuonna merkittävää liikennehaittaa tienkäyttäjille. Merkittävimmät siltojen ja laitureiden uusimis- tai peruskorjaushankkeet Varsinais-Suomessa vuonna 2021 Lillholmenin silta, mt 12029, Parainen Vistan risteyssilta, mt 2352, Paimio Kraapin silta, mt 2253, Pöytyä Puolimatkan silta, mt 2140, Säkylä Vuosnaisten laituri, Kustavi, jatkuu vuodelta 2020 Lisäksi keväällä vaihdetaan Kirjalansalmen sillalta pahiten vaurioitunut riipputanko, mistä aiheutuu merkittävää haittaa Saaristotien liikenteelle. Korjausaikataulu ei ole vielä tiedossa. Siltahankkeista on kerrottu tarkemmin verkkosivuilla: Satakunnan siltatyöt (vayla.fi) Varsinais-Suomen silta- ja laiturityöt (vayla.fi) Varsinais-Suomen ja Satakunnan silloissa paljon korjausvelkaa Varsinais-Suomen alueella on 1 127 siltaa, joista huonokuntoisia on 107 kpl. Satakunnan alueella on 688 siltaa, joista huonokuntoisia on 48 kpl. Lisäksi tyydyttävässä kunnossa olevia siltoja on Varsinais-Suomessa 563 kpl ja Satakunnassa 312 kpl. Siltojen kunnon heikkeneminen on jatkunut jo vuosia ja huonokuntoisten siltojen määrä kasvaa joka vuosi. Sekä Varsinais-Suomessa että Satakunnassa on useita korjauskustannuksiltaan suuria siltakohteita odottamassa korjausrahoitusta. Huonokuntoisten siltojen ohella Varsinais-Suomessa on 37 ja Satakunnassa 32 painorajoitettua siltaa, jotka haittaavat etenkin raskaita kuljetuksia. Tämä on suhteessa enemmän kuin muualla maassa. Kuntoperusteisia sillankorjaustarpeita on kuitenkin niin paljon, ettei rahoitus riitä painorajoitettujen siltojen korjaamiseen tai uusimiseen. Sillan kantavuus ja kunto eivät korreloi keskenään läheskään kaikissa tapauksissa. Tavoitteena on, että tehokkailla ja oikein kohdennetuilla toimenpiteillä saavutetaan siltojen optimaalinen käyttöikä mahdollisimman pienin kustannuksin.Rahoituksen puutteessa joudutaan kuitenkin toisinaan lykkäämään korjauksia optimiajankohtaa myöhemmäksi sekä tinkimään sillan toiminnallisista ja säilyvyysvaatimuksista. Kun siltojen korjaukset viivästyvät riittävästi, niitä ei välttämättä kannata enää korjata, vaan käyttää hallitusti loppuun ja sen jälkeen uusia silta kokonaan. Kokonaistaloudellisesti olisi edullisempaa korjata sillat ennen vaurioiden pahentumista. Sillan huono kunto tai kantavuuspuutteet eivät aina näy tielläliikkujille. Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, siltainsinöörit Jari Nikki, p. 0295 022 816 ja Ari Salo, p. 0295 022 830

Kommentit kirjoituksesta

Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.

 

Kommentoi kirjoitusta

Nimi
Email
Kommentti
Huom!
Roskapostin estämiseksi kirjoita allaolevaan kenttään NUMEROIN paljonko on yksi plus kaksitoista (ilman tätä kommenttisi ei mene perille)
 
Uusi Pori   /    puh. 050 3233 058    /    email: info(at)uusipori.fi