Uutiset

26.04.2021 / Uusi Pori

TAPAHTUMAT ELÄVÖITYVÄT YHDISTETYN TODELLISUUDEN AVULLA

Yhdistetty todellisuus koetaan tutkimuksen mukaan elämyksellisenä Tapahtumateollisuuden markkinointiviestinnästä saadaan tulevaisuudessa elämyksellisempää yhdistetyn todellisuuden (mixed reality) sovellusten avulla. Tämä on alan ammattilaisten näkökulma, jota Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikössä juuri valmistunut Anne-Mari Lindforsin opinnäytetutkimus selvitti. Liikkuvan kuvan ja digitaalisuuden osuus tapahtumien asiakasviestinnässä lisääntyy, kun älylaitteiden ja sosiaalisen median verkostointialustojen käyttö yhä kasvaa. Kun yhdistetyn todellisuuden älylaseista tulee yhtä normaalia arkea kuin älypuhelimet nyt, tapahtumateollisuuden viestintä todennäköisesti uudistuu jälleen ja yhdistetystä todellisuudesta voi tulla sekä uusi sosiaalinen ympäristö sekä kohdennettu markkinointiviestintäkanava. Tapahtumateollisuuden markkinointiviestintä rikastuu Digitaalinen markkinointiviestintä koetaan nopeaksi, tehokkaasti ja edulliseksi. Vaikka yhdistetty todellisuus näyttäytyy vielä kalliina, ammattilaiset näkevät sen käytön yleistyvän. Yhdistetyn todellisuuden kautta tuotetut 360-kuvat ja videot, pelit, pelillistäminen, tarinallistaminen, visuaalisuus, aistillisuus, hologrammit ja 3D-mallit rikastavat tulevaisuudessa sekä tapahtumateollisuuden markkinointiviestintää, että itse tapahtumia. Yhdistetty todellisuus lisää luovia viestinnän mahdollisuuksia paitsi itse tapahtuman ulkotiloissa, myös tapahtumaa ennen esim. myymälöissä, elokuvateattereissa, viihteessä ja näyttelyissä. Yhdistettyä todellisuutta voidaan tuottaa mm. VR- ja AR-lasien sekä mobiililaitteiden ja niihin ladattavien sovellusten kautta. VIP- virtuaalitapahtumat Perinteisten live-tapahtumien rinnalla järjestetään tulevaisuudessa yhä enemmän virtuaalisia tapahtumia sekä näiden yhdistelmiä eli hybriditapahtumia. Virtuaalitapahtumien todellisuutta hipova kokemus nähdään myös synnyttävän kokonaan uuden tapahtumamuodon eli ns. VIP- virtuaalitapahtuman, johon mukaan pääsevät alussa vain harvat edelläkävijät. Nämä uudet elämykset saavat kävijät yhä enemmän jakamaan ainutlaatuisia kokemuksiaan omissa some-verkostoissaan. Korona kuritti kohti muutosta Tapahtumateollisuus tulee elpymään koronan vaikutusten vaimentuessa, mutta silloin muutos mm. etätyön ja muiden etäratkaisuiden mukanaan tuomaan digitaaliseen viestintään on jo arkea. Tutkimus toteaakin, että jo vuonna 2026, yhdistetty todellisuus voi olla jo tapahtumateollisuuden markkinointiviestinnän yksi pääkanavista. Mediatiedote TuKKK Porin yksiköstä

Kommentit kirjoituksesta

Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.

 

Kommentoi kirjoitusta

Nimi
Email
Kommentti
Huom!
Roskapostin estämiseksi kirjoita allaolevaan kenttään NUMEROIN paljonko on yksi plus kaksitoista (ilman tätä kommenttisi ei mene perille)
 
Uusi Pori   /    puh. 050 3233 058    /    email: info(at)uusipori.fi