Uutiset

20.05.2021 / Uusi Pori

Tutkimustietoa nuorten naisten terveyspalvelujen vaikuttajamarkkinoinnin luotettavuudesta

Onko naisten terveyspalveluiden vaikuttajamarkkinointi luotettavaa? Nuoret aikuiset kohtaavat sosiaalisessa mediassa somevaikuttajia, koska yritykset hyödyntävät paljon vaikuttajamarkkinointia. Mutta sopiiko vaikuttajamarkkinointi kaiken tyyppisille palveluille, pidetäänkö sitä luotettavana? Erityisesti terveyspalveluiden ominaispiirteet herättävät kysymyksen vaikuttajamarkkinoin¬nin luotettavuudesta. Terveyspalvelut ovat henkilökohtaisia, intiimeitä ja niihin voi liittyä jopa tiettyjä pelkoja, joten palveluntarjoajan valintaan kaivataan tukea, tietoa ja muiden kokemuksia. Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikössä valmistunut Pro gradu -tutkimus pureutui luotettavuuteen kolmen tekijän kautta: vaikuttajamarkkinoinnin sisältö, käytetyn vaikuttajan ominaisuudet ja vaikuttajamarkkinoinnin kanava. Samaistuttavaa tietoa kaivataan Nuoret naiset pitivät luotettavana julkaisuja, joiden sisältö oli informatiivista, ymmärrettävää ja samaistuttavaa. Nämä tekijät saivat aikaan kuluttajan mielenkiinnon heräämisen ja halun siirtyä palveluntarjoajan omille Internet-sivuille etsimään lisää tietoa. Informatiivinen ja avoin sisältö koettiin rohkaisevana ja tabuja rikkovana. Nuoret naiset arvostivat ja toivoivat lisää avointa keskustelua erityisesti gynekologisista ja mielenterveyden palveluista. Tutkittujen mielestä näitä kysymyksiä voi hyvin käsitellä myös vaikuttajamarkkinoinnin keinoin. Ymmärrettävä ja luotettava vaikuttajamarkkinointi ei itsessään kuitenkaan vakuuttanut tekemään ostopäätöstä, mutta sai etsimään lisätietoja palvelun tarjoajan sivuilta. Vaikuttajalla on vaikutusta Vaikuttajan omien terveyspalvelukokemusten jakaminen koettiin lisäävän luottamusta, etenkin, jos nuori nainen pystyi samaistumaan vaikuttajaan. Vaikuttajan ammatillinen tausta koettiin myös tärkeänä, erityisen luotettavana pidettiin terveysalan ammattilaisen julkaisuja. Sen sijaan muiden kuluttajien mielipiteillä ja kokemuksilla ei ollut kaikille tutkituille merkitystä, vaikka toisaalta tiedettiin vaikuttajan saavan korvauksen kokemustensa julkaisemisesta. Instagramin luotettavuus Terveyspalveluiden vaikuttajamarkkinoinnin kanavana Instagramin koettiin olevan tätä päivää. Tutkitut totesivat Instagramin tavoittavan nuoret naiset, koska sen julkaisut voidaan kohdentaa juuri heille. Kuitenkin naiset ilmaisivat varautuneisuutta Instagramin luotettavuuteen, koska siinä julkaiseminen on mahdollista kenelle tahansa. Luotettavuutta lisää suora ja selkeä linkki palveluntarjoajan omille Internetsivuille. Tutkimuksen tulokset kannustavat terveysalan yrityksiä tarttumaan vaikuttajamarkkinoinnin keinoihin, sillä nuoret naiset näkivät vaikuttajamarkkinoinnin hyvin positiivisessa valossa. Panostamalla luotettavuuteen eli informatiiviseen ja ymmärrettävään sisältöön ja lisätietolinkkiin, samaistuttavaan ja/tai ammattilaisvaikuttajaan ja oikeaan kanavaan terveyspalveluiden vaikuttajamarkkinointi voi olla sekä turvallista että tehokasta. Turun kauppakorkeakoulu, Porin yksikkö Mediatiedote

Kommentit kirjoituksesta

Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.

 

Kommentoi kirjoitusta

Nimi
Email
Kommentti
Huom!
Roskapostin estämiseksi kirjoita allaolevaan kenttään NUMEROIN paljonko on yksi plus kaksitoista (ilman tätä kommenttisi ei mene perille)
 
Uusi Pori   /    puh. 050 3233 058    /    email: info(at)uusipori.fi